2012. július 3., kedd

Mit jelent hirdetni?

Ha találomra megkérdeznénk embereket, hogy mi jut eszükbe a hirdetés szó kapcsán, akkor szinte biztos vagyok abban, hogy a reklámokra gondolnak. Elmondanák, hogy vannak újsághirdetések, na meg TV hirdetések. És milyen igazuk van!


Egyes emberek hirdetéseket készítenek, hogy elmondják másoknak - lehetőleg minél többeknek - az üzenetüket. Ennek tartalma elég széles körű, a mosóportól a musicalig, a fagyitól a cserépig számos hirdetéssel találkozunk, mondhatni percről-percre.

Nézzük meg a hirdetések egyik kedvelt módját! Nemrég Budapest belvárosától az M5-ösig megszámoltam, hogy mennyi óriásposztert látok a kb. 20 perces úton, és 298-ig jutottam. Ez matekul gyakorlatilag azt jelenti, hogy 4 másodpercenként láttam egyet. (Persze, ha figyelembe vesszük, hogy az utat is néztem, akkor még tömörebb élményben volt részem...)

Namármost, ha elgondolkodom azon az igén, hogy... 
"Ezután (Jézus) így szólt hozzájuk: "Menjetek el szerte az egész világba, hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek." (Márk 16:15) 
... akkor a fenti eseménysorból közvetlen következhetne, hogy számos Jézusról és az Igéről szóló hirdetést láttam útközben. De mégsem. Egyetlen egyet sem, azaz bocsánat, a Jézus Krisztus Szupersztár musical előadásának egy plakátján megakadt a szemem. Ennek az egynek volt valamennyi köze Jézushoz... Azt persze nem állítom, hogy az óriásposzter a megfelelő csatorna Jézus üzenetének leghatékonyabb közvetítésére, de mindenképpen el kell gondolkodni azon, hogy melyek azok a kifejezésmódok, amelyek illenek az Örömhír hirdetéséhez, illetve el is tudják érni a ma emberét. Azokat az embertársainkat, akiknek hozzánk hasonlóan, feltartózhatatlan információáradattal kell megküzdenie nap mint nap.

maxym

10 megjegyzés:

  1. A hirdetendő Üzenet az kétezer éve változatlan, az eszközök azonban kor,-és kultúrafüggő.
    Amíg 100 évvel ezelőtt a hírközlő eszközökben szegény eszközök idejében szívesen láthatták falvakban megjelenő vándorprédikátorokat, ma mér valószínűleg már kevésbé.

    Valóban meg kell keresni,és használni azokat az eszközöket,amelyek által eljuthat a Szabadító Információ az igazságkereső emberekhez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oké, de konkrétan szerinted melyek ezek az eszközök? Ha az a cél, hogy sokakat elérjünk, ezt milyen módon lehet megtenni, hogy a tömegben ne vesszen el az üzenet?

      Törlés
  2. Bár valószínűleg nem én voltam a "címzett",de ha szabad reagálnék,-méghozzá egy ismert, népszerű keresztény blogger gondolataival:

    >>" "Az utcai evangélizációnak vissza kell állítani a varázsát.Meg kell mutatni,hogy a keresztények nem egy elvakult szekta tagjai."

    Szerintem nem lehet és nem is kell az utcai evangélizáció varázsát visszaállítani és nem is ezen a módon kellene megmutatni, hogy mi nem egy "elvakult szekta" tagjai vagyunk. Az én véleményem szerint az Evangélium melletti döntés komoly dolog, olyan, ami időt igényel. Nem lehet instant módon pár perc alatt ledarálni az Evangéliumot az utcán (merthogy sokkal több időd nincs rá, az emberek sietnek), ráadásul az emberek az utcát nem ténfergésre használják, hanem átmeneti helynek, amin keresztül valahova el akarnak jutni. (Itt és most szigorúan az "aluljárós" utcai megmozdulásokra gondolok.) Kivételek persze akadhatnak, de nem úgy tűnik, mintha ez egy nagyon hatékony módszer volna manapság...

    Az Interneten lehetőség van kifejteni amit gondolsz, aki netezik, az ráadásul valószínűleg nem 2 percet ül a gép előtt... Természetesen a személyes beszélgetést (melyet továbbra is a legjobbnak vélek) semmi nem fogja soha helyettesíteni, viszont mégis úgy érzem, hogy a nyüzsgő piactér és vitafórum korunkban a NET. Pontosan ugyanaz zajlik, mint anno. "<<- Sytka

    Szeretettel ajánlom: http://megmondoka.freeblog.hu/archives/2010/01/20/Utcai_evangelizacio_2010/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tulajdonképpen az utcai evangelizáció talán egyetlen bibliai módra vezethető vissza, s már abban is szinte pótcselekvés. Amikor a hivatalosok nem akartak jönni, akkor küldte az Úr a szolgáit az utcákra (csomópontokra) a csonka-bonkákat összeszedni. Tehát nem mondom, hogy ennek nincs meg a helye, de a küldetés alapvetően nem ez volt. A küldetés sokkal inkább olyan, hogy bizony a tekintélyesekhez küldte ki az Úr az övéit. Nem házról-házra járogatva, ahogy bizonyos felekezet teszi, hanem kifejezetten azt keresve meg, aki méltó rá. Ez volt a szervezett módja a küldetés végrehajtásának. Ezen kívül voltak még a spontán módon előállt helyzetek megragadása a tanúságtételre (pl. egy csoda). Szóval, ha valaki komolyan ilyenekben akar gondolkodni, jól teszi, ha eképpen formálja át a gondolkozását.

      A plakátolás meg gondolom csak vicc a blog szerzőjétől. Haha...

      Törlés
  3. Igazából én is arra gondoltam, hogyan használhatnánk a mai kommunikációs csatornákat eszközként az Örömhír közvetítéséhez. Jelenleg azt látom, hogy a magyar anyanyelvű egyház (értem ezalatt a Krisztus követőit összességében)szerényen és gyakorlatilag inkább önmagához szól - tisztelet a kivételnek - az internetes vagy multimédiás megjelenéseiben, mintsem a világnak mondaná el az üzenetet. (Még ez a blog is gyakorlatilag önmagunkkal folytatott beszélgetés) De szeretnénk ezen változtatni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Igen veszélyes dolog ugyanazon az ösvényen vezetni mindenkit a tökéletesség felé: az ilyen nem érti, mily különbözőek és sokfélék a Szentlélek ajándékai."

      http://szikrak.jezsuita.hu/07/04

      Törlés
  4. Manapság már cirkuszi majomnak is öltöznének a hívők, ha ezzel 5 perc odafigyelésre bírhatnák a hallgatóságot, akik egyébként az üzenet véget 1 percet se figyelnének rájuk. :) Gyakorlatilag harc van a figyelemért...Harcolnak a reklámosok egymással, harcolnak a plakát tervezők, hogy ki tud valami olyat csinálni ,amire a külső ingerektől befásult ember felkapja a fejét...Ez egy ilyen kor, nem a modern ember modern gondolkodása miatt van, hanem az információ áradat lüktetése vakítja és telíti el az embert... Én szerintem ezért olyan nehéz megszólítani az embereket...nem csak az evangélium kapcsán, hanem bármi más kapcsán is.

    Szinézkedés, pantominozás, bábozás,étel osztás, ajándék adás, játék, rendezvény szervezés, éneklések mind ma szerepet játaszanak arra, hogy megfogják az embert.. Annyit kell erőlködni azért, manapság, hogy meghallgassák a másikat, hogy ihaj. .. Gyakorlatilag kielégíted valamilyen szükségét,vagy megveszed a figyelmét ezekkel az elő "ételekkel", hogy aztán elmondhasd neki az evangéliumot.. Fura. Régen tényleg nem így volt.. Nem kellett Pálnak kampányokban gondolkodnia és az igehírdetés mellé valamilyen más lényegtelen tevékenységet hozzácsapni ,hogy meghallgassák.. Más világ van... Ezerszer rosszabb..

    Egyébként szerintem az élő szó, vagy írás elengedhetetlen az evangélium közlése szempontjából..plakát hirdetés vagy akármi, csak informálni képes az embert, hogy hol hallgathatja meg.. más hatást nem érdemes várni egy plakáttól.. nem is való másra, mert egy samponnál komplexebb az evangélium.. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Gyakorlatilag harc van a figyelemért" - befigyel a harc a túlélésért => evolúció! :)

      Törlés
  5. Bár én azt gondolom/tapasztalom,hogy az internet a jelen,és a közeljövő kommunikációs csatornája: missziós szempontból is,-de talán az utcát sem érdemes feladni. Semmiképpen sem a leszólítós módszert tartom jónak, bár én 8 évig csináltam,de sajnos nagyon le lett járatva, a legtöbb ember reflexből védekezik, elutasít,-úgy,hogy fogalma sincs az Evangéliumról.

    Ezzel szemben van alternatíva, részlet egy kitűnő kezdeményezésről szóló cikkből:

    >>" Mivel nincs templomunk, túl sok hirdetési lehetőségünk, valahogyan meg kell jelenni az emberek közt, hogy megszólíthassunk és megszólíthatókká lehessünk. Azonban az emberek nem szeretik a lakásukba csöngetgető, még kevésbé az utcán leszólítgató hittérítőket, és érzéketlenek már a nagy utcai rendezvényekre is.

    Mit tegyünk hát?
    Szándék: Olyan módszerre volt szükség, amivel nem zaklatjuk az embereket, mégis azok, akikben nyitottság vagy kérdések vannak, könnyen ránk találhatnak; s eközben az itt lakók tudatába véshetjük: vannak reformátusok Őrmezőn"<<

    A teljes cikk elolvasható itt: http://kulsokelenfold.extra.hu/tartalom/gyulekezet/ormezo/megvalosult.php

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez az "asztal az utcán" ingyenes könyvekkel még valóban a jobb ötletek között van. Ráadásul túl sok erőforrásigénye sincs. De vajon milyen könyveket rakott ki, melyek ingyenesek, színvonalasak és érdeklik az utca emberét is? (Nyilván az osztogatható Biblián kívül).

      Törlés